Nej, elbiler er ikke CO2 neutrale - heller ikke selvom mange tror det. Selvom elbiler ikke har noget udstødningsrør, så udleder de alligevel drivhusgasser / CO2.
Der er variationer i produktionen, der gør, at alle elbiler ikke udleder samme mængde CO2 i selve fremstillingen. Selve fremstillingsprocessen er stort set identisk for elbiler og benzin/diesel-biler i forhold til, hvor stort et CO2-aftryk de har.
Elproduktionen skal gøre elbiler CO2-neutrale
Der hvor elbilerne kan blive CO2-neutrale over en længere periode, er, hvis den danske el-produktion bliver lagt helt over på grøn energi. Der er vi dog ikke endnu. I 2019 var den danske el-produktion fordelt således:
- 45% vind
- 18% fossile brændsler
- 13% biobrændsler
- 11% vand
- 5% atomkraft
- 4% affald
- 4% sol
Skal elbiler kunne køre i retning af at blive CO2-neutrale, så kræver det, at den danske el-produktion udelukkende består af grønne energiformer. Dermed skal både biobrændsler, fossile brændsler og affald fjernes af ligningen. I 2019 dækkede de tre over 35% af den danske el-produktion.
Netop kravet til øgede investeringer i grøn energi er påkrævet, hvis antallet af el-biler skal vokse i fremtiden. En omlægning af biler fra brændsel til el vil nemlig medføre en markant forøgelse af forbruget af el i Danmark.
Omlægges energiproduktionen så kan elbiler nå et meget mere markant forspring i forhold til benzin- og dieselbilerne, da den har samme CO2-udledning i produktionen, hvorefter den i teorien næsten kan være CO2-neutral, hvis al strømmen dertil produceres via grøn energi.
Tyske forskere har tidligere bevist, at elbiler har et større CO2-aftryk end dieselbiler, hvis man medregner produktionen af bilerne og udslippet deraf. Medregnes dette, så står elbilerne med et op til 28% større CO2-aftryk end dieselbilerne.
Tak for støtten
Vi takker til sidst avXperten for deres støtte her til indlægget. Find et kæmpe udvalg af smart elektronik eller måske en ny computer stol på avXpertens omfattende webshop.